onsdag den 4. juli 2012

DIY - Pom Pom i silkepapir

Jeg havde at lave en DIY på silkepapirs pom pom'erne, så here goes:
#1 Materialer: 8 ark silkepapir i 22 x 33 (det passer med mine ark, for at ungå det store bug på midten, og minimere spild), ståltråd, sytråd og saks

#2 De 8 ark silkepapir ligges så nøjagtigt oven på hinanden som muligt. Brug evt. en papirklips til at holde dem samlet. Herefter foldes alle arkene (samlet) med 1½  centimers folder (jo mindre folder, jo sværre bliver Pom Pom'en at folde ud til sidst). Et buk den ene vej, og et buk den anden vej til der ikke er mere papir (så papiret danner harmonika folder - giver det mening?)

Nu vikles et stykke ståltråd om midten for at holde alle folderne samlet. Jeg har viklet ståltråden om 2 gange for at få en fast midte. Put et stykke sytråd ind under ståltråden, og lav en lang løkke til ophæng.

Fold evt silkepapiret sammen for at finde midten. Hvis du ikke finder midten, ender du med en skæv Pom Pom.

#3 Læg din begyndende Pom Pom op på højkant og åbn den så silkepapirerne danner en 'sommerfugl'  - det har jeg glemt at tage et billede af, men det kan fornemmes på billede 3. Fire ark fra hver side trækkes forsigtigt op mod midten. Papiret er skrøbeligt så træk forsigtigt.

#4 Læg dine fingre ind under hvert lag af silkepapir, for at skubbe papiret så meget op mod midten (ståltråden) som muligt. Træk forsigtigt i silkepapiret imens.

#5 Vend Pom Pom'en om på "bagsiden", og træk de sidste ark op på samme måde.

#6Voila et styks færdig Pom Pom!

Du kan lave Pom Pom'er i alle ønskede størrelser, fidusen er blot, at papiret skal være1 bredde x 1½ længde (fx 5 x 10, 10 x 20 osv.). Så får Pom Pom'erne en god fylde.



11 kommentarer:

  1. Fedt fedt fedt! Det var lige hvad jeg har gået og ledt efter. Tak fordi du deler :-)

    SvarSlet
  2. Tak for DIY, skønne pomponner, Stine:)

    SvarSlet
  3. Hej æblekind
    Hvor er den flot! Sådan en vil jeg prøve at lave en dag.

    Er vild med din blog - ville gerne være fast læser, med GFC virker ikke lige nu, så må prøve igen senere. :)

    Knus Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set at faste læsere gadget'en ikke virker, men har prøvet at "afinstallere" og indstallere den igen, men resulatet bliver det samme. Samme problem er jeg stødt på hos et par andre bloggere hvor jeg har måtte tilmelde mig manuelt ved at tilføje adressen så jeg kan finde tilbage igen :)

      Slet
    2. Hvor underligt :) Men jeg har meldt mig manuelt hos dig nu i hvert fald!
      Og tak fordi du også har meldt dig som læser på min! :)

      Knus

      Slet
  4. Den har jeg ventet på :) Et sommerprojekt midt i regnen

    SvarSlet
  5. Fine, de er så dyre i butikkerne. Jeg har købt 2 til Sigurds værelse. Nu kan han få endnu flere. Tak for DIY

    SvarSlet
  6. Kære Æblekind
    Først og fremmest fin blog du har, jeg er netop blevet din nye faste læser ;)
    Og tak for vejledning af hvordan pom pom'er bliver til af silkepapir, det skal prøves.

    SvarSlet
  7. Hvor køber du dine ark silkepapir ???? Syntes kun jeg støder på 50x70...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyserøde her har jeg købt på cc hobby - det måler garanteret også 50x70 (jeg har selv klippet til til pom pom'erne, og det er lidt bøvlet da det glider rundt).

      Slet